Ghana #8 - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu Ghana #8 - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu

Ghana #8

Door: Senne Bours

Blijf op de hoogte en volg Senne

17 April 2019 | Ghana, Nkoranza

17 april

Vandaag gaan we kennismaken met het project Hand in Hand. Hier in Ghana staat het bekend als PCC. De wekker gaat al om 6 uur, want er wordt om 7 uur iedere ochtend rondjes gelopen om het voetbalveld. Dit js zodat de cliënten wat beweging krijgen. Na het wandelen gaan we even wat ontbijten. Dit gebeurt zonder de cliënten, want die zijn ondertussen zelf aan het ontbijten. Zij worden verzorgd door de caregivers die daar rondlopen. Na het ontbijt werd er gevraagd of we konden verzamelen bij de kerk op het terrein. Dit is een open lucht kerk omringd door rotsen en stenen. Hier kregen we uitleg van Albert over het gehele project. PCC Hand in Hand bestaat al jaar en is begonnen met 2 kinderen. Ondertussen zijn het er bijna 100 geworden. Er werken ook zo'n ongeveer 50 werknemers, waaronder de caregivers die met een aantal kinderen in een huisje wonen om ze 24/7 te begeleiden. Er zijn 6 schema's ontwikkelt voor de zes studenten die bij dit project blijven. Daar ben ik één van. In dit schema staat onder andere welke kinderen ik op welk moment van de dag moet helpen met eten, en met welke kinderen ik 'special attention' heb. Special attention betekent de kinderen begeleiden door middel van spel. Zowel motorisch gebied als cognitief. Een werkdag van ons zal van 7 uur 's ochtends zijn tot 7 uur 's avonds. Wel hebben we van half 1 tot 3 siësta, omdat het zo warm is op dat tijdstip van de dag, dat je bijna niks kunt doen. Vanaf 7 kunnen wr dus doen wat we zelf willen. De kinderen die verblijven in de gemeenschap gaan dan naar de tv-room om een filmpje te kijken, en om 8 uur is het voor hun bedtijd. Na het avondeten zijn we nog gezellig bij ons in het huisje gaan zitten, omdat wij de enige zijn met een woonkamer. Hier hebben we nog wat spelletjes gedaan. Deze avond was het trouwens enorm hard aan het regenen en onweren. Echt onwijs hard. De stroom is zelfs de hele nacht uit geweest, maar 's ochtends ongeveer 15 minuutjes nadat we wakker waren, ging de stroom weer aan.