Ghana #5 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu Ghana #5 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu

Ghana #5

Door: Senne Bours

Blijf op de hoogte en volg Senne

14 April 2019 | Ghana, Accra

14 april

Onze eerste volledige dag in Kumasi. Iedereen was al vroeg op (rond 7 uur) behalve Shar en ik weer natuurlijk. Iedereen had dus al gegeten toen wij ons hadden klaargemaakt. Gelukkig was er nog wat over en konden we een lekkere boterham met chocopasta eten. Na het eten liepen we ergens naartoe in de wijk omdat we in een stoet naar de kerk zouden lopen. Want deze zondag was Palm Zondag. We stonden met ons allen en honderden ghanezen naast een voetbalveldje waar we verzamelden en wachtten op de pastoor (Father Yves). Toen hij aan was gekomen begonnen de ghanezen met een lied te zingen. Dit in hun moedertaal dus ik kon helaas niet meezingen. Na het lied begon hij te preken. Dit deed hij allemaal in het Engels, en een andere pastoor naast hem, gekleed in het blauw, vertaalde alles naar Twi. Twi is een van de talen die gesproken wordt in Ghana. Zodra hij ons begon te zegenen gooide hij water met een of andere wc borstel over ons heen en dat was echt het hoogtepunt van mijn dag. Het was namelijk heerlijk om even wat water over je heen te krijgen wanneer je in de brandende zon staat. Na nog een aantal liederen te hebben gezongen begonnen we te lopen richting de kerk. Father Yves vertelde dat normaal het koor, de misdienaren en de pastoren achteraan liepen, maar dat vandaag het juist andersom was, in verband met Palm Zondag. De stoet naar de kerk was best lang omdat we in een sloom tempo liepen, maar het was wel echt superleuk en heel gezellig. Er liep een band mee die dus muziek maakte waardoor iedereen aan het swingen was. Verder liepen we ook aan de zijkant van de straat dus alle locals waren naar ons aan het zwaaien. Ik voelde me wel een beroemdheid omdat er zoveel foto's van ons worden gemaakt. Eenmaal bij de kerk aangekomen konden we allemaal gaan zitten. Er stonden honderden van die plastic stoelen, maar als ik heel eerlijk ben zit dat beter dan die houten bankjes bij ons in Nederland in de kerk. De mis duurde ongeveer 3 uur en driekwartier. Iedereen had er ongeveer wel genoeg van na een uurtje. Maar niet omdat we in de kerk waren ofzo, maar eerder omdat we in een kerk zaten waar het 30 graden was binnen. Het leukste van de mis vond ik de collecte. Ze hadden een bak voor het altaar gezet en mogen de mensen om en om wat komen doneren. Nou is het zo dat de mensen die op zondag zijn geboren als eerste naar voren mogen komen, dan de mensen die op maandag zijn gekomen, dan dinsdag etc.
Maar hierna is nog een tweede collecte en mogen eerst alle mannen naar voren, daarna alle vrouwen. En tijdens het lopen wordt er enorm veel gedanst! Wat een sfeer daar in de kerk. Het is niet zoals in Amerika in de keek waar mensen gewoon uit het niets opstaan en 'Praise The Lord' roepen ofzo, maar iedereen danst en swingt zodra het koor begint te zingen! Na de dienst zijn we allemaal naar onze kamer gegaan om ons om te kleden. We zouden namelijk lekker gaan zwemmen met zn allen. Zowel alle studenten als Edn, Father Yves en Bernice. Bernice is ook een vrijwilliger die bij het straatkinderen project zit. We moesten wel nog even uitvogelen hoe we naar het zwembad zouden gaan. Uiteindelijk kwam Edna met het geniale idee om acherin de pick-up truck te gaan van Father Yves. Daar zaten we dan met 7 man. Op een weg waar België niks bij is. Een aantal van ons gingen wel met de taxi omdat we never nooit met 12 man achterin pasten. 7 was al krap en ik vind het knap dat ik mijn rug niet heb gebroken. Maargoed, dat is alweer verleden tijd. We waren toch heelhuids aangekomen bij het zwembad. Het zwemmen was echt heerlijk. Het was al helemaal geweldig toen ze de premier league op hadden gezet, en we met zn allen naar Liverpool konden kijken. Bij het zwembad waren trouwens enorm veel locals die met ons op de foto wilden. En als ze een gesprek met ons aangingen vroegen ze ons of ze dat mochten filmen. Ook werden hun baby's op onze schoot geduwd. Na een tijdje had toch iedereen er genoeg van en gingen we weer terug naar St. Paul's. Er was trouwens regen voorspeld en ik overdrijf niet als ik zeg dat als we 2 secondes langer in die pick-up truck hadden gezeten, we kletsnat waren geworden. Zodra we aankwamen en uitstapten kwam er toch een enorme regenbui, met onweer en bliksem! We waren zelfs niet veilig op de veranda, dus moesten binnen gaan zitten. We waren van plan om te gaan uit eten, dus iedereen is naar de kamer gerend, wat in een ander huis ligt, en heeft zich snel omgekleed. Angel en Britney waren erg verstandig en hadden zich een regenjas aangetrokken. De regen was zowat bijna gestopt, maar het was eigenlijk wel even verfrissend zo. We pakten de trotro naar het restaurant en ook daar hebben we heerlijk gegeten. Ik was weer voor de jollof met rijst gegaan. Erg lekker. We hebben erg kunnen lachen die avond want Sharina was live gegaan op Instagram met Jay, een bekende jongen uit Sittard. Het was ook weer erg gezellig om met zn allen te zijn, dus ik denk dat we elkaar nog wel gaan missen als we allemaal op ons eigen plekje zijn. Toen Sharina en ik op de kamer waren zijn we nog even de leukste, grappigste en hilarische momenten gaan herhalen. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

• 15 April 2019 - 19:26

Marlies:

Ik vind je verslagen superleuk om te lezen. Wat een reis!

• 15 April 2019 - 19:37

Frank:

Hallelujaaaaaaah......

• 16 April 2019 - 02:44

Charlotte:

Wow Senne, super om te lezen! Blijf genieten van elk moment, wij genieten van een afstand met je mee!
    Liefs Charlotte