Ghana #9 - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu Ghana #9 - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu

Ghana #9

Door: Senne Bours

Blijf op de hoogte en volg Senne

18 April 2019 | Ghana, Nkoranza

18 april

Vandaag gaan we een dagje meedraaien hier bij PCC Hand in Hand. We beginnen de ochtend weer met wandelen met alle kinderen, en kunnen dan even zelf ontbijten. Een eitje ging er wel in, en die boterham met chocopasta al helemaal. Na het ontbijt even snel douchen omdat het al zo enorm warm was en daarna konden we even het terrein gaan verkennen. We zijn gaan kijken bij de kinderen die gezellig aan het spelen waren met van dat speelgoed in de vorm van een puzzelstukje waar je vanalles mee kunt maken. Ik weet even niet meer hoe het heet. Hier hadden de kinderen een mandje van gemaakt voor de Pasen. Dit kwamen ze met trots laten zien, echt superleuk. Na hier ongeveer 10 minuutjes bij te hebben gezeten zijn we door gegaan naar de sheltered workshop waar de kinderen zelf armbandjes en kettingen maken. Deze worden verkocht in een winkeltje op het terrein voor vrijwilligers die komen helpen. Het geld gaat dan uiteraard naar de stichting om verder investeerd te worden in betere hulpmiddelen als rolstoelen, rollators, braces of andere hulpmiddelen die kunnen helpen bij een handicap. De kinderen waren hard aan het werk dus we liepen maar door om ze niet te storen. We liepen aan de achterkant van de workshop naar buiten en ik had trouwens Djoe die mij de weg wees. Djoe is een jongen die niet kan lopen zonder braces. Verder heeft hij ook nog een verstandelijke handicap, maar hier is ons weinig over verteld. Ik denk dat we daar meer duidelijkheid over krijgen als we echt aan de slag gaan met het een op een zijn. Djoe liet me zien waar de kunnen met autisme zitten. Dit is een speciale ruimte waar ze hun sensopatische ontwikkeling kunnen bevorderen door bijvoorbeeld rijst in een bak te doen waar ze dan met de handen in kunnen. In de ruimte ernaast waren ook een aantal kinderen met autisme die allemaal in een kringtje op een stoeltje zaten en er werd met een soort washandje over hun hoofd gewreven. Naast die ruimte lag weer een ruimte dat de 'snoezelruimte' wordt genoemd. Dit is een ruimte speciaal gemaakt waarbij gebruikgemaakt wordt van uitnodigende hulpmiddelen die verwondering opwekken waardoor overactieve, onrustige en gespannen kinderen kunnen ontspannen.
Na de rondleiding van Djoe zijn we even naar de markt gelopen. Wel na 3 uur want het was niet uit te houden in de hitte. De markt lag in het dorpje boven het ziekenhuis. Als je zo rondloopt in Ghana, heb je echt het gevoel alsof je beroemd bent. Iedereen zwaait en alcht naar je, wil met je op de foto, of wilt je even aanraken. Dus ook nu onderweg naar die markt zijn we veel locals tegengekomen die maar al te graag met ons op de foto wilden. Voornamelijk kinderen. We zijn over de markt gelopen en hebben rondgekeken voor naaisters, waar we onze eigen kleren kunnen maken en voor een kapster, omdat sommigen uit onze groep graag de haren willen laten doen. Vandaag was trouwens de dag dat Carola en Thijs (onze 'begeleiders') terug naar Kumasi zijn gegaan. Zij gaan nog even naar Cape Coast als een soort vakantie, en daarna naar huis. Wij blijven gewoon hier tot 28 mei. We hebben nog wat boodschappen meegenomen van de markt als water en fruit. Als avondeten hadden we vandaag frietjes en kip, weer heerlijk bereid door Edna. Had ik al gezegd dat het eten hier echt wel goddelijk is? Waarschijnlijk al 6 keer, maar bij deze dan voor de zevende keer. Het eten is hier echt heerlijk. Is maar goed dat ik van kip en rijst houd want meer is het niet ;). Iedereen ging al om half 9 naar bed, dus ik zat in de woonkamer met 2 anderen. Niet erg gezellig dus de rest ging ook naar bed. Ik heb nog even wat gelezen in mijn boek, Game Of Thrones, want als ik de serie niet kan kijken, dan moet ik hem maar lezen haha. Het is hier trouwens ook nog echt warm om 12 uur 's nachts dus het maakt niet uit of je om 9 uur gaat slapen of om 12, het is en blijft warm..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Senne

Ik ben een 20-jarige studente die vanaf 10 april zeven weken naar Ghana gaat om vrijwilligerswerk te doen. Via hier kun je mijn reis volgen!

Actief sinds 09 April 2019
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 6008

Voorgaande reizen:

10 April 2019 - 28 Mei 2019

Ghana 2019

Landen bezocht: