Ghana #6 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu Ghana #6 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Senne Bours - WaarBenJij.nu

Ghana #6

Door: Senne Bours

Blijf op de hoogte en volg Senne

15 April 2019 | Ghana, Kumasi

15 april

Vandaag is de dag dat we meelopen met het straatkinderen project. We beginnen de dag vroeg met ontbijten omdat we om 8 uur bij het hoofdkantoor moeten zijn. Om hier op tijd te zijn pakken er de tuktuk richting het awabe station. Ik weet niet of die spelling klopt, maar het komt in de buurt. Het was echt hilarisch om met drie man in die tuktuk te zitten en al helemaal als je weet hoe het verkeer hier rijdt. We zijn maar vijf keer bijna aangereden. Omdat tuktuks niet zo groot zijn moesten we even wachten op de rest van de groep. Zodra zij er ook waren konden we het op een lopen zetten naar het hoofdkwartier. We hebben zo'n 10 minuutjes gelopen, maar het was gelukkig niet warm omdat het de afgelopen nacht flink had geregend. Toen we bij het project waren gingen we in een kringetje zitten en heeft iedereen zich even voorgesteld. Alle medewerkers aan ons, wij aan hen. Hierna werden we ingedeeld in groepjes. Met dit groepje zouden we de straat op gaan in Kumasi om jonge moeders en hun kind(eren) aan te spreken. God Cares Street Children Project houdt in dat moeders die op straat leven, hun kinderen naar de opvang kunnen brengen zodat zij een opleiding kunnen volgen. Er zijn drie verschillende soorten opleidingen: naaister, kapster en cateraar. Zij mogen zelf kiezen welke ze willen volgen, maar er is wel een basis die ze moeten leggen voor alle drie de opleidingen. Toen we met z'n vijven de straat op gingen, liepen we naar een soort achterwijk hier in Kumasi. We liepen langs het spoor, onder een brug door waar veel dakloze moeders zaten met hun kinderen. Onze begeleider vertelde in het Ghanees wat het project inhoudt en wat er allemaal moet gebeuren om überhaupt mee te doen met het project. Veel van deze mensen kennen helemaal geen Engels, omdat ze het toch niet hoeven spreken en vele omdat ze uit het noorden komen waar sowieso minder Engels wordt gepraat. We hebben ongeveer twee uurtjes op straat gelopen en zijn daarna even wat te drinken gaan halen, want de zon was toch wel hard aan het schijnen. Daarna liepen we terug naar het hoofdkantoor en waren we al klaar met het project. Hierna hadden we vrije tijd. We besloten om met de hele groep naar de Kumasi Mall te gaan. En zo gingen we van de straatarme mensen naar de bovenste laag van de bevolking, want alleen de rijkste mensen in Ghana gaan naar het winkelcentrum daar. De rest kan het niet betalen. In het winkelcentrum zijn we eerst wat gaan eten, en raad eens waar?... Bij de KFC. Alsof we nog niet genoeg kip hebben gehad. Toch was het goddelijk hoor. Toen ons buikje vol zat zijn we gaan winkelen. Sommigen van ons hebben schoenen gekocht, anderen kleding maar we hebben ook veel stof gekocht. Je kunt namelijk niet overal een tshirt kopen. Je moet ergens stof kopen, om die vervolgens naar de naaister te brengen waar zij vervolgens een shirt van maakt. Zo krijgt iedereen toch wat geld binnen. Ik heb zelf een "compleet" shirt gekocht en twee soorten stof waarvan ik later een shirt laat maken. We zijn ook nog even naar de supermarkt gegaan om wat inkopen te doen voor morgen. Dan gaan we namelijk weer met de trotro naar Nkoranza en daar is geen supermarkt in de buurt. Dus we hadden al eten en drinken ingeslagen voor de komende twee weken. Toen we terugkwamen bij het gasthuis waar wij verbleven ben ik direct gaan douchen en naar bed gegaan, omdat het best een uitputtende dag was. Als die zon zo de hele dag op je schijnt, dan is dat erg vermoeiend.